NAUKA ZDALNA
16.04.2021r.
oddział trzylatki
Temat: Zabawy ruchowe
1. Gimnastyka z mamusią/tatusiem https://youtu.be/cGOK6AcTLZE
Poćwicz z mamusią/tatusiem, bo...gimnastyki nigdy dość! Reaguj na sygnał dźwiękowy.
2. Słuchanie opowiadania o tematyce zdrowotnej Doroty Kossakowskiej "Sport to zdrowie", odpowiadanie na pytania do treści wiersza.
Wysłuchaj opowiadania Doroty Kossakowskiej "Sport to zdrowie":
Kacper chodzi do przedszkola. Lubi bawić się z kolegami i ze starszym bratem Michałem.
Kiedy jest w przedszkolu najchętniej buduje z klocków wieże, domy i garaże.
Z bratem urządzają zabawy na podwórku.
Ścigają się, wspinają na drabinki i grają w piłkę nożną.
Brat Kacpra chodzi do szkoły i na treningi piłki nożnej.
Nie wie jeszcze, czy zostanie piłkarzem, ale lubi sport.
Wie, że uprawianie sportu daje siłę, poprawia kondycję i hartuje organizm.
Kiedy Kacper pójdzie do szkoły też zacznie trenować.
Może razem z bratem?
Jak myślicie, co trzeba robić, żeby być zdrowym? Czy trzeba uprawiać sport? A co trzeba jeść?
3. Zabawy ruchowe na świeżym powietrzu z wykorzystaniem piłek, zachęcanie do aktywnego spędzenia czasu wolnego.
Pobaw się na świeżym powietrzu z piłką lub skakanką. Jak mogłabyś/mógłbyś zachęcić do takich zabaw dzieci z Twojej przedszkolnej grupy?
4. "Małe i duże kroki" - zabawa rozwijające właściwą reakcję na umówiony sygnał. Pokonywanie przez dziecko odległość od wyznaczonego punktu do rodzica : krokami słoniowymi (duży wykrok), normalnymi krokami/podskokami, tip topami (stopa dostawiana do stopy). Zabawa rozwijająca wyobraźnię: "Czy zwierzęta uprawiają sport?"
Czy umiesz robić małe i duże kroki? Stań w pewnej odległości od mamy/taty. Podejdź do rodzica krokami słoniowymi (duży wykrok), normalnymi krokami/podskokami, tip topami (stopa dostawiana do stopy). Jak myślisz czy zwierzęta uprawiają sport? Opowiedz o tym.
5.Poruszanie się według słów rymowanki: "Zrób do przodu cztery kroki …" Przeliczanie kroków.
Poruszaj się do słów rymowanki:
Zrób do przodu cztery kroki.
I rozejrzyj się na boki.
Tupnij nogą raz i dwa.
Ta zabawa nadal trwa.
Teraz w lewo jeden krok.
Przysiad i do góry skok.
Zrób do tyłu kroków trzy,
by koledze otrzeć łzy.
Klaśnij w ręce razy pięć.
Na klaskanie też nasz chęć. T
Teraz obróć się dokoła I hurraaa! Zawołaj.
6. Masażyk relaksacyjny https://youtu.be/lD8nMY3tdW4
Wykonaj masażyk relaksacyjny na plecach mamusi/tatusia.
7. Czas na spacer! Rodzinne spacerowanie to jest to!
język angielski
Dzisiaj utrwalamy słownictwo związane z łąką i nazwami owadów:
- a butterfly – motyl
- a ladybug – biedronka
- a bumblebee – trzmiel
Zachęcam do wysłuchania poniższych piosenek:
https://www.youtube.com/watch?v=EgiQ6GliTrI&ab
https://www.youtube.com/watch?v=5gs8_VUSnMQ&ab
oddział czterolatki
Temat: Od jaja do kury
Zestaw ćwiczeń porannych:
Dziecko trzyma piłkę z przodu na wysokości talii. Okręca piłkę wokół talii, przekazując ją z ręki do ręki. Następnie wykonuje to ćwiczenie okręcając piłkę w przeciwnym kierunku.
Dziecko kładzie piłkę na podłodze. Toczy piłkę wokół i pomiędzy stopami, kreśląc cyfrę osiem. Wykonuje ćwiczenie w prawą stronę.
Dziecko skacze do przodu, a następnie do tyłu przez piłkę leżącą na podłodze.
Dziecko trzyma piłkę kolanami. Wykonuje poskoki do przodu jak kangur.
Dziecko siada na podłodze. Podnosi piłkę do góry używając tylko stóp. Potem opuszcza piłkę na podłogę.
Rozwiązywanie zagadek:
Po podwórku sobie chodzi i kurczęta swoje wodzi (kura).
Co to takiego, zgadnij mój kotku? są z wierzchu białe, a żółte w środku. Gdy gotować, dziwy się dzieją, bo zamiast mięknąć one twardnieją (jajka).
Analiza sylabowa wyrazów:
Dziecko dzieli na sylaby z wyklaskiwaniem ich wyrazy kura i jajko.
Ku-ra, jaj-ko
Wiersz – bajka “Jajko” M. Wnukowskiego. https://www.youtube.com/watch?v=HnGEKREzCM4
Odpowiedzi na pytania:
Co zginęło kurze?
Gdzie rano leżało jajko?
Kto szukał jajka?
Kogo znalazł kogut?
Przysłowie o jajku.
Dziecko odpowiada na pytanie – Jak myślisz co to znaczy? – Jajko mądrzejsze od kury.
Po odpowiedzi dziecka rodzic wyjaśnia: mówimy tak o kimś, kto jest młody i jeszcze mało wie, a poucza kogoś starszego i bardziej doświadczonego.
Taniec dziecka z rodzicem przy piosence “Gdacze kura Ko, ko, ko”.
Naśladowanie odgłosów wydawanych przez kurę.
https://www.youtube.com/watch?v=QPqALIknKwY
Jajko – wygląd i budowa.
Dziecko ogląda jajko i opisuje jego wygląd. Rodzic rozbija jajko i umieszcza na talerzyku. Dziecko zwraca uwagę na żółtko, białko i zarodek (może powstać z niego kurczaczek).
Jajko surowe i ugotowane.
Dziecko porównuje ciężar jajka surowego i ugotowanego.
Dziecko sprawdza, które jajko szybciej się obraca, surowe czy ugotowane.
Dziecko rozbija i zdejmuje skorupkę z jajka ugotowanego i wspólnie degustują jajko.
Eksperyment z jajkiem.
Dziecko wkłada jajko do szklanki z mocną herbatą i pozostawia je na 24 h. Ogląda skorupkę i wyciąga wnioski. Rodzic wyjaśnia, że skorupka jajka zbudowana jest z wapnia, tak jak nasze zęby – co trzeba robić, żeby dbać o zęby?
Praca plastyczna – Kurczak z ruchomym dzióbkiem.
Proszę o przygotowanie wszystkich elementów wg. instrukcji.
https://www.youtube.com/watch?v=CtbFLxOvwXk
Dziecko składa harmonijkę i nakleja dzióbek, oczy i czubek kurczaka.
język angielski
Dzisiaj utrwalamy słownictwo związane z łąką i nazwami owadów:
- a butterfly – motyl
- a ladybug – biedronka
- a bumblebee – trzmiel
Zachęcam do wysłuchania poniższych piosenek:
https://www.youtube.com/watch?v=EgiQ6GliTrI&ab
https://www.youtube.com/watch?v=5gs8_VUSnMQ&ab
oddział pięciolatki
Temat: W muzeum.
1.Zapraszam Was do muzeum.( jeśli nie wiecie co to jest muzeum to zobaczcie ten film)
https://youtu.be/wtkLQgjVXCs
2.Wirtualne zwiedzanie Muzeum Zabawek.
-Zobaczycie jak kiedyś wyglądały zabawki.
W muzeum są one umieszczone w gablotach.
Są to cenne eksponaty, bardzo często stare, dlatego są tak wartościowe.
https://www.youtube.com/watch?v=ptcAWkd7ty8
3.Ćwiczenia w dodawaniu.
Przygotujcie 10 klocków. Postarajcie się za pomocą klocków przedstawić poniższe zadania:
- Kuba miał 2 bilety do muzeum, dostał jeszcze 2 bilety.
Ile biletów ma Kuba?
-Na wystawie było 4 lalki i 3 misie..
Ile zabawek razem było na wystawie?
-Ułóżcie treść zadania do zapisu matematycznego 5+1 = 6
4.Ćwiczenie percepcji słuchowej.
-Podzielcie na sylaby wyrazy: teatr, muzeum, kino, aktor, scena, kurtyna, eksponaty, bilety.-
W sylabach pokażcie samogłoski.
5.Wykonajcie zadanie w Zeszycie Grafomotorycznym na stronie 62.
6.Zabawa ruchowa-zrób tyle, ile słyszysz.
(Możecie wykorzystać zrobiony dzień wcześniej bębenek, ile razy rodzic uderzy w bębenek tyle samo razy wykonajcie ćwiczenia np.: skłony, .przysiady, pajacyki, podskoki)
język angielski
Utrwalamy słownictwo związane z łąką i nazwami owadów:
- a butterfly – motyl
- a ladybug – biedronka
- a bumblebee – trzmiel
https://www.youtube.com/watch?v=EgiQ6GliTrI&ab
Zachęcam również do wprowadzenia kilku nowych wyrazów:
- an ant – mrówka
- a bee – pszczoła
- a firefly
- a caterpillar
I wysłuchania poniższej piosenki:
https://www.youtube.com/watch?v=oybEMWW23uU&ab
15.04.2021
Oddział trzylatki
Temat: „Zwierzęta, które lubią noc”
- rozmowa na podstawie ilustracji.
Rodzic wyjaśnia dziecku: Niektóre zwierzęta lubią kiedy jest ciemno i chłodno, a tak jest właśnie nocą. W dzień śpią a w nocy budzą się np. by polować, szukać pożywienia. Nie są wtedy zbyt widoczne i mogą uniknąć wielu niebezpieczeństw. Takie zwierzęta mają dobry słuch, węch oraz oczy, które dobrze widzą w ciemności.
Następnie rodzic pokazuje dziecku poniższe ilustracje i zachęca je do nazywania zwierząt oraz opisywania ich wyglądu. Rodzic zaś dopowiada ciekawostki na temat zwierząt (można skorzystać z informacji zamieszczonymi pod ilustracjami).
„Dzień i noc”- opowieść ruchowa.
Dziecko wykonuje ruchy, gesty zgodnie z treścią opowiadania czytanego przez rodzica.
Jest dzień, świeci słońce (ręce do góry, wkręcamy żarówki), płyną chmurki (robimy fale rękami), śpiewają ptaszki (bieg, dłonie na barkach, wydawanie odgłosu wróbelka), skacze wiewiórka (dłonie przed siebie, łokcie zgięte, podskakiwanie). Kończy się dzień (dziecko siada, kładzie dłonie przy twarzy, zamyka oczy). Jest noc, mrugają gwiazdki (dziecko wstaje, ręce podnosi do góry, dłonie na zmianę otwiera i zamyka), płyną chmurki (robimy fale rękami), huczy sowa (dłonie na barkach, wydawanie odgłosu sowy), kot wyszedł na łowy, chciałby złapać myszkę (chodzenie na czworakach, wydawanie odgłosu kota). Kończy się noc (dziecko ziewa i przeciąga się). Co będzie po nocy?
Praca plastyczna – lornetka lub luneta –do wykonania lornetki potrzebne będą 2 rolki po papierze toaletowym, dziecko w dowolny sposób ozdabia rolki (maluje, koloruje, okleja itp…) rolki sklejamy tak aby powstała lornetka, można doczepić tasiemkę. Do wykonania lunety potrzebna będzie rolka po ręczniku papierowym, bądź foli spożywczej; rolkę ozdabiamy i luneta gotowa – można rozpocząć obserwację :)
(przykładowe prace proszę przesłać)
Oddział czterolatki
Temat: Od buraka do lizaka
Witajcie Kochani! Mam nadzieję, że wciąż jesteście ze mną i chętnie się wspólnie bawicie!
A więc zaczynamy! Zadania na dziś:
* Posłuchajcie wiersza „Od buraka do lizaka”
Cukrowa wata, cukrowa wata,
Kręconą w bębnie kupuje tata.
Ja lubię watę, lubi też osa
Cukrowe nitki cieńsze od włosa.
Lecz nie wie osa, ja nie wiem też,
Skąd wziął się cukier. A czy Ty wiesz?
Rośnie na polu burak cukrowy,
Długo dojrzewa, aż jest gotowy.
Trzeba buraki z ziemi wyrwane
Zwieść do fabryki cukrownią zwanej.
Tam się je myje, kroi, szykuje
I coś jak kompot przygotowuje.
Na samym końcu z tego kompotu
Jest wreszcie cukier
Tyle kłopotu ma mnóstwo ludzi z takim burakiem,
Byś mógł się cieszyć jednym lizakiem.
Rozmowa dotycząca treści wiersza: Z czego się robi lizaki i watę cukrową? Z czego robi się cukier? Jak się nazywa fabryka, która produkuje cukier? Kto produkuje buraki cukrowe?
* Omówcie kolejno z Rodzicami każdy obrazek ukazujący:
1. Pole z burakami
2. Zbiór buraków
3. Przewóz do cukrowni
4. Mycie buraków
5. Rozdrabnianie buraków
6. Rafinacja - produkcja cukru
7. Słodycze w sklepie
Pamiętajcie! że spożywanie dużej ilości słodyczy jest szkodliwe dla naszego zdrowia. Zbyt duża ilość cukru w naszej codziennej diecie wywołuje wiele chorób tj. otyłość, choroby zębów, cukrzyca. Dlatego jedzmy słodycze z umiarem.
* Zobaczcie skąd pochodzi i czym wyróżnia się burak
https://www.youtube.com/watch?v=DZ7JCSnfzC8&t=27s
* „Co tak smakuje?” – zabawa sensoryczna. Przed zabawą Rodzic przygotowuje słomki do napojów dla dziecka oraz w pojemnikach np.: sok z cytryny (może być lekko rozcieńczony), mocno posłodzoną wodę i mocno osoloną wodę. Dziecko nie wie, co znajduje się w pojemnikach. Rodzic zachęca dziecko, by kolejno próbowały płynów (zwraca uwagę, by pociągnęły małą ilość). Następnie każde dziecko ocenia smak i wymienia ulubione potrawy, smakołyki, które kojarzą mu się z tym właśnie smakiem.
* „Mój lizak” – zabawa plastyczna. Dziecko potrzebuje kilka kawałków plasteliny w różnych
kolorach. Z każdego formuje cienki długi wałeczek. Łączą ze sobą kolejne wałeczki, a następnie zwijają w ślimak. Na końcu nabijają na wykałaczkę lub patyczek.
”Rolnik w polu” – masażyk wg. B. Gawrońskiej.
Rodzic siedzi za dzieckiem, rysując wzory na plecach.
Rolnik rano rusza w pole - kroczą palcami obu rąk po plecach dziecka z dołu do góry.
Orać pługiem czarną rolę -rysuję linie równoległe do linii kręgosłupa z góry do dołu.
Sieje zboże i buraki-stukając palcami po całych plecach.
Z których później są przysmaki-lekko Rodzic puka dłońmi w plecy kolegi.
https://www.youtube.com/watch?v=qAKVDMlLPzY
Oddział pięciolatki
Temat: Na koncercie.
1.Zapraszam Was na koncert do filharmonii.
https://youtu.be/aS-HPa-AY7E
2.Obejrzyjcie film a dowiecie się co to jest filharmonia i jakie instrumenty tam można usłyszeć?
https://youtu.be/jMTrWCC24mg
3.Posłuchajcie piosenki i razem z Lolo zanućcie piosenkę o trzech bardzo ważnych słowach: proszę, dziękuję, przepraszam.
https://youtu.be/DL6eWrZAizQ
4.Wykonajcie własny instrument muzyczny. Po zrobieniu instrumentu, możecie dać koncert.
https://youtu.be/EH_AI9neeG8
14.04.2021
oddział trzylatki
Temat: Rytm dnia i nocy.
1. „Dzień i noc na planecie Ziemia”- oglądanie filmu edukacyjnego Paxi - Dzień, noc i pory roku - YouTube
2. „Rytm dnia i nocy”- zajęcia matematyczne. Uświadomienie następstwa dnia i nocy. Rozwijanie umiejętności dostrzegania i układania rytmów.
Rodzic układa na okręgu (narysowanym na kartce) kartoniki na przemian: żółty (dzień), niebieski (noc), żółty, niebieski i pyta co będzie dalej. Dziecko kontynuuje rytm aż do zamknięcia całego okręgu. Następnie odczytuje: dzień, noc, dzień, noc…
Zamiast kartoników mogą być klocki czy nakrętki. Na koniec dziecko może ułożyć swoje propozycje rytmów 2, 3-sekwencyjnych z dostępnych materiałów.
3. Wykonanie karty pracy „Nowa Trampolina Trzylatka” cz. 2, str. 51. Rozwijanie spostrzegawczości, dobieranie w pary takich samych obrazków.
język angielski
Dzisiaj zapraszam na spacer po wiosennej łące. Czy wiecie jakie owady na niej mieszkają? Dowiecie się tego po wysłuchaniu piosenki: https://www.youtube.com/watch?v=EgiQ6GliTrI&ab
Zachęcam dzieci do zapamiętania kilku nazw owadów:
- a butterfly – motyl
- a ladybug – biedronka
- a bumblebee – trzmiel
oddział czterolatki
Temat: Rolnik
„Rolnik liczy zwierzęta” – zabawy dydaktyczne. Dziecko ma komplet zwierząt do rytmów oraz szarfę/ sznurek.(zamiast zwierząt można wykorzystać inne pomoce np. klamerki do bielizny lub zakrętki itp.) Rodzic przyporządkowuje wraz z dzieckiem kolor klamerki (liczmana) wybranemu zwierzątku – „Przeliczanie” – R. mówi: Rolnik chce policzyć swoje zwierzęta w gospodarstwie. Aby łatwiej mu było liczyć, zagania zwierzęta do zagrody – to nasze kółko. Zagania krowy – dziecko układa w kółku obrazki krów (np. klamerek w ustalonym kolorze) 9 i liczy je od lewej do prawej, od prawej do lewej. Ile ich jest? Pokaż tyle samo palców. Wygania krowy, zagania świnki itd. W ten sam sposób postępuje z pozostałymi zwierzętami. – Zabawa z kostką. R. rzuca kostką do gry, a dziecko wkłada do pętli tyle zwierząt (dowolnych), ile oczek wypadnie na kostce
„Ile zwierząt w zagrodzie?” – zabawa ruchowa z elementem liczenia Dziecko naśladuje w zabawie sposób poruszania się zwierząt, np. R. mówi: Krowa – dziecko idzie z dłońmi po obu stronach głowy i wyciągniętym palcem wskazującym (pokazuje rogi). Na pytanie Ile zwierząt w zagrodzie? dziecko zatrzymuje się, a R. stuka w bębenek, np. 4 razy. Dziecko słucha, liczy i pokazuje na palcach ile usłyszało dźwięków. Następnie głośno odpowiada: Cztery. Gdy R. powie nazwę innego zwierzęcia, zabawa toczy się dalej.
„O jakiej maszynie myślę?” – zabawa dydaktyczna. R. zadaje pytanie: O jakiej maszynie myślę?, a następnie wypowiada jej nazwę, dzieląc ją na sylaby. Dziecko podaje całą nazwę maszyny. Po chwili rolę R. przejmuje dziecko.
„Co robi rolnik?” – rozmowa na podstawie wysłuchanego tekstu Zbigniewa Dmitroca
Rolnik rano rusza w pole
Orać pługiem czarną rolę,
Sieje zboże i buraki,
Z których później są przysmaki.
Dziecko słucha, a następnie odpowiada na pytania dotyczące tekstu, np.: Dokąd rusza rano rolnik?; Co robi rolnik w polu?; Po co rolnik sieje zboże?; Jakie przysmaki robi się ze zboża, a jakie z buraków?.
„Zabawy zwierząt” – zabawa ruchowa z elementem liczenia. Dziecko porusza się po sali w rytmie dowolnej muzyki. Na przerwę dziecko zatrzymuje się. R. mówi, co robi określone zwierzę i ile razy, np. Koza skacze tyle razy (trzy klaśnięcia), a dziecko tyle samo razy podskakuje w górę, krowa kiwa głową tyle razy (pięć dźwięków) itd.
język angielski
Dzisiaj zapraszam na spacer po wiosennej łące. Czy wiecie jakie owady na niej mieszkają? Dowiecie się tego po wysłuchaniu piosenki:
https://www.youtube.com/watch?v=EgiQ6GliTrI&ab
Zachęcam dzieci do zapamiętania kilku nazw owadów:
- a butterfly – motyl
- a ladybug – biedronka
- a bumblebee – trzmiel
oddział pięciolatki
Temat: W teatrze.
1.Posłuchajcie uważnie, czy wiecie o jakim miejscu jest mowa?
„Siedzę cichutko obok taty, w miękkim fotelu, w ósmym rzędzie,
czekam by zgasły roje świateł i myślę fajnie będzie;
Już ciemno, ściskam dłonie w pięści.
Wolno rozsuwa się kurtyna…, widzę zamczysko, księżyc w pełni…
tutaj bajka się zaczyna.
Wszystko się potem dobrze kończy, oklaski to najlepszy dowód.
A ja już sobie postanawiam do tego miejsca wrócić znowu.”
2.Zobaczcie jakie mogą być teatry?. https://youtu.be/EzCWzeIYJZY
3.Zastanówcie się i odpowiedzcie na pytania:
– Jak należy zachować się w teatrze?
– Co można zobaczyć w teatrze?
– Dlaczego ludzie chodzą do teatru?
4.Wykonajcie zadanie w Kartach Pracy4 na stronie5.
5.Zapraszam na krótki film, z którego dowiecie się jak powstaje spektakl teatralny.
https://www.youtube.com/watch?v=TkBHN9TYP-0
6.Zabawy ruchowe wprawiające do zawodu aktora „Lustrzane odbicie”.
Dziecko stoi naprzeciwko rodzica/rodzeństwa. Jedno z Was zaczyna wykonywać jakieś ruchy, drugie naśladuje go tak, jakby było jego lustrzanym odbiciem. Potem następuje zamiana ról. Możecie zabawę powtórzyć samodzielnie przy lustrze.
7.Zabawy z literą F. Popatrz i poćwicz. https://youtu.be/gZNXDjwqhE0
-jaki kształt ma litera f – do czego jest podobna?
-podaj przykłady wyrazów rozpoczynających się głoską „f” (farby, flaga, foka, film, fartuch, firana)
- wymień imiona rozpoczynające się głoską f (Filip, Franek)
- narysuj literę f w powietrzu, na dywanie/stole/plecach drugiej osoby
- jaką głoskę słyszysz na początku słowa farby ?
- podziel słowo foka na sylaby, ile ich jest? (fo-ka) – podskocz tyle razy ile jest sylab
-czy głoska f to samogłoska czy spółgłoska? –pewnie, że spółgłoska
-wymień i policz głoski w słowie foka (f-o-k-a) ułóż przed sobą tyle klocków ile słyszysz głosek
8.Wykonajcie zadania w Zeszycie grafomotorycznym na stronie 61.
9.Obejrzyjcie bajkę Trzy świnki https://youtu.be/XjXT-44q4eQ
język angielski
Dzisiaj zapraszam na spacer po wiosennej łące. Czy wiecie jakie owady na niej mieszkają? Dowiecie się tego po wysłuchaniu piosenek:
https://www.youtube.com/watch?v=EgiQ6GliTrI&ab
https://www.youtube.com/watch?v=5gs8_VUSnMQ&ab
Zachęcam dzieci do zapamiętania kilku nazw owadów:
- a butterfly – motyl
- a ladybug – biedronka
- a bumblebee – trzmiel
- a caterpillar – gąsienica
13.04.2021
oddział trzylatki
Temat: Co robimy w dzień a co w nocy?
1. „Słonko idzie spać”- słuchanie piosenki. Próby zaśpiewania fragmentu utworu.
(piosenkę wyślę na grupę)
Piosenka „Słonko idzie spać”sł. Urszula Piotrowska
1.Słonko idzie spać
pod puszysty koc.
Dzień się kończy, ciemno wkoło
i przychodzi noc.
2. Skacze kot na dach
i wygina grzbiet.
Mruczy cicho do księżyca:
w plecki podrap mnie.
3. Wszystkie gwiazdy w śmiech:
ten zabawny kot chce
po dachach biegać z nami,
ciągnie go do psot.
4. Słonko wstaje już,
budzi jasny dzień.
Kot przeciąga się i ziewa,
Chyba czas na sen.
Pytania do piosenki:
- Czy piosenka jest skoczna, czy spokojna?
- Czy można ją śpiewać komuś do tańca, czy do snu?
- Jak nazywają się piosenki, które śpiewa się dzieciom do snu?
- Czy znasz jakieś kołysanki? Komu rodzice śpiewają do snu?
2. „Noc”- praca plastyczna
Dziecko ogląda zdjęcia księżyca i gwiazd.
Następnie dziecko maluje/rysuje na kartce (najlepiej czarnej lub granatowej) elementy nocy: gwiazdy i księżyc. Można wykorzystać żółte/białe farby, pędzelek i własne paluszki. Można też narysować kredkami. Proszę wykorzystać dostępne w domu materiały. Pomysły na prace poniżej. Udanej zabawy.
oddział czterolatki
Temat: „Maszyny rolnicze”
Zabawy poranne:
– „Traktory i samochody” – zabawa ruchowa bieżna. Dziecko biega w różnym tempie – na hasło: Traktor! – wolnym truchtem, natomiast na hasło: Samochód! – szybko.
– „Na polu” – zabawa naśladowcza. Rodzi staje z dzieckiem na dywanie, podaje kolejne nazwy czynności związanych z pracami rolnika; dziecko naśladuje wykonywanie tych czynności (np. ścinanie zboża kosą, ubijanie masła, zbieranie jajek, strzyżenie owiec).
– „Maszyny rolnicze” – Dziecko trzyma przed sobą „kierownicę” (według własnego pomysłu i możliwości)– porusza się, udając traktor jeżdżący po polu lub inne maszyny znajdujące się w gospodarstwie.
„Jakie maszyny i urządzenia pomagają rolnikowi?” Wprowadzenie w temat zagadką A. Maćkowiaka „Traktor”
Pojazd na wsi używany,
Jest ciągnikiem także zwany,
Bo przyczepę ciągnąć może,
A poza tym pole orze. (traktor)
–Rozmowa na temat pracy rolnika na podstawie obejrzanych filmów, zdjęć i doświadczeń dziecka.
– Jakie znasz jeszcze maszyny i urządzenia, które pomagają rolnikowi w jego ciężkiej pracy?
Swobodne wypowiedzi dziecka. Rodzic pokazuje inne maszyny rolnicze (wykorzystywane dawniej i współcześnie):
Traktor – jest maszyną wielofunkcyjną. Po podłączeniu do niego innych urządzeń można go wykorzystywać przy różnych pracach.
Zanim jednak wynaleziono traktor do pracy w polu wykorzystywano woły lub konie.
Kombajn zbożowy – jest maszyną, która ścina zboże, młóci je (czyli oddziela ziarno od kłosów). Na polu kombajn zostawia słomę, a ziarna zbóż zbiera i przesypuje do zbiornika przygotowanego przez rolnika.
Dawniej zboże ścinano za pomocą kosy albo sierpa
Prasa belująca – służy do zbierania siana z pola i zwijania go w bele.
Dawniej zboże ustawiano w tzw. Snopki do całkowitego wyschnięcia
Pług – narzędzie do przekopywania ziemi po zimie, aby nie była zbyt twarda. Pług przygotowuje ją tak, aby można było w niej zasiać nowe nasiona
Pług ciągnięty przez konie, które wykorzystywano do prac polowych przed traktorem.
Siewnik – maszyna do rozsiewania ziarna po polu.
Dawniej rolnik siał zboże ręcznie
Jesienią Rolnik zbiera ziemniaki z pól za pomocą specjalnej maszyny
Natomiast dawniej ziemniaki zbierano ręcznie. Nazywano tę czynność wykopkami.
https://www.youtube.com/watch?v=vO5NvfQ92bc
https://www.youtube.com/watch?v=iwSNrTKnxzg
3. „O jakiej maszynie myślę?” – zabawa dydaktyczna. Rodzic pyta: O jakiej maszynie myślę? A następnie wypowiada jej nazwę, dzieląc ją na sylaby. Dziecko podaje całą nazwę maszyny.
4. „Orzemy pole” – zabawa ruchowa. Dziecko z Rodzicem tworzą parę. Dziecko jest rolnikiem i prowadzi traktor – Rodzic jest pługiem – stoi za rolnikiem i trzyma się obiema rękami. Rolnik maszeruje, zaś Rodzic idzie wolniej i stawia opór. Następnie zamieniają się miejscami i rolami.
5. „Ile zwierząt w zagrodzie?” – zabawa ruchowa z elementem liczenia. Dziecko naśladuje w zabawie sposób poruszania się zwierząt, np. Rodzic mówi: Krowa – dziecko idzie z dłońmi po obu stronach głowy i wyciągniętym palcem wskazującym (pokazują rogi). Na pytanie Ile zwierząt w zagrodzie? dziecko zatrzymuje się, a Rodzic klaszcze, np. 4 razy. Dziecko słucha uważnie, liczy i pokazuje na palcach, ile usłyszało dźwięków. Następnie głośno odpowiada: Gdy Rodzic powie nazwę innego zwierzęcia, zabawa toczy się dalej.
6. Różnicowanie rejestrów: nisko, średnio, wysoko. – Rodzic przygotowuje obrazek kombajnu oraz traktora. Gdy pokazuje obrazek traktora, śpiewają piosenkę wysoko. Gdy widzą obrazek z kombajnem – śpiewają nisko. Gdy nie jest pokazany żaden obrazek – śpiewają w rejestrze średnim.
– Akompaniament do piosenki. Rodzic przygotowuje 4 „instrumenty” (tyle, ile zwierząt występuje w piosence), mogą to być pojemniki z ryżem, fasolą, tarki kuchenne, łyżki drewniane, itp.. Dziecko samo ustala, które z „instrumentów” będą przyporządkowane jakiemu zwierzęciu. Podczas śpiewu zwrotki, w której jest mowa o określonym zwierzęciu, jednocześnie akompaniuje sobie na przypisanych do niego instrumentach.
– Zabawa ilustracyjna. Przy akompaniamencie piosenki naśladujemy odgłos i sposób poruszania się zwierzęcia, o którym jest mowa w piosence.
7. Karty pracy Tropiciele Czterolatek cz.2 str.14
Dla chętnych kolorowanki maszyny rolnicze:
http://kolorowankidodruku.pl/szukaj/tag/pojazdy+i+maszyny+rolnicze/
religia
Obejrzyj film
https://www.youtube.com/watch?v=XbSxrZRRhoY
Wykonaj zadanie ze str.77
oddział pięciolatki
Temat: W kinie.
1. „W kinie” –posłuchajcie wiersza.
Piegowaty Jaś z Radzynia
co sobotę szedł do kina.
Co sobotę wszyscy w kinie
mieli dość Jasiowych minek.
Bo ten piegowaty chłopak
wszystko robił tam na opak,
głośno gadał, jadł, szeleścił,
ze sześć paczek chrupek zmieścił.
Potem czas na popijanie,
puszek z sykiem otwieranie,
tupot nóg i głośne śmiechy,
ależ Jasio miał uciechę!
Jaś się dziwił, że dziewczyna
żadna nie chce z nim do kina.
A koledzy też nie chcieli,
widząc Jasia osłupieli…
Pewnej soboty bez jego wiedzy
usiedli za nim jego koledzy,
jedli i pili głośno chrząkając,
i Jasiowi w fotel często stukając.
Jasia Pieguska złość już rozsadza!
A widzisz Jasiu, jak to przeszkadza…
„cicho” – wyszeptał – „film oglądajcie…”
I w oglądaniu nie przeszkadzajcie.
2. Rozmowa na temat wiersza.
-Gdzie co sobotę chodził Jaś?
-Co on tam robił?
-Czy to było właściwe zachowanie?
-Co się stało pewnej soboty?
- Czy zachowanie kolegów przeszkadzało Jasiowi?
3. „Jak należy kulturalnie zachować się w kinie?” – zabawa dydaktyczna. Rodzic mówi zdania, dziecko określa, czy to jest właściwe, czy też niewłaściwe zachowanie.
Przykładowe zdania:
W kinie jemy chipsy i głośno szeleścimy torebkami
W kinie spokojnie oglądamy film, nie komentując sytuacji;
W kinie kładziemy nogi na fotel sąsiada, bo tak jest nam wygodnie siedzieć;
W kinie siadamy wygodnie, ale tak, aby nikomu nie przeszkadzać;
W kinie jemy i pijemy, głośno chrząkając.
4.Mój ulubiony film-możecie wykonać ilustrację swojego ulubionego filmu.
5.Wykonajcie zadanie w Kartach Pracy 4 na stronie 4.
Wymieńcie przedmioty, których nazwy rozpoczynają się głoską f :farby, foka, fasola, falbanka, fala, fujarka, fontanna.
Policzcie sylaby w poszczególnych słowach, wskażcie głoskę na początku i na końcu.
religia
Obejrzyj film
https://www.youtube.com/watch?v=XbSxrZRRhoY
Wykonaj zadanie ze str.71
12.04.2021
oddział trzylatki
Temat: Czym się różni dzień od nocy?
1. Proszę przeczytać dziecku opowiadanie Urszuli Piotrowskiej.
Po nocy dzień, a po dniu – noc
Trampolinek bawił się wspaniale na przedszkolnym placu zabaw . Hej, hop! Skakał na trampolinie coraz wyżej i wyżej .
– Słoneczko! – zawołał Trampolinek . – Raz, dwa, trzy i podskoczę tak wysoko, aż do ciebie!
– Może spróbujesz jutro, bo już kończy się dzień – odpowiedziały słoneczne promyki . – Wkrótce słońce zajdzie i będzie ciemno .
I po chwili słońce zaczęło znikać z nieba . Wokoło zrobiło się szaro . Kwiatki w przedszkolnym ogródku stuliły płatki, a wróbelki poćwierkały, poćwierkały na dobranoc i schowały się w gniazdkach.
Tampolinek pobiegł do sali . Było cicho, bo zabawki przygotowywały się do snu .
– A ja nie pójdę spać – postanowił Trampolinek . – Zaczekam, aż znowu wróci dzień .
– Ale noc jest do spania – tłumaczyły lalki i zaciągnęły zasłonki w oknach swojego domku .
Trampolinek usiadł na werandzie . Patrzył w niebo, na którym pojawił się księżyc i zalśniło mnóstwo gwiazd . Zabawki spały, a Trampolinek liczył gwiazdy . Wreszcie księżyc zauważył Trampolinka .
– Trampolinku, jeśli nie pójdziesz spać, to jutro będziesz zmęczony – przekonywał księżyc, a gwiazdy migotały przyjaźnie . I zanuciły kołysankę:
Ciemna noc po jasnym dniu
idzie z koszem pełnym snów.
Kołysanki płyną z gwiazd,
każda inną bajkę zna.
Trampolinku, czas na sen,
zanim przyjdzie nowy dzień.
Trampolinek poszedł do łóżeczka i słodko zasnął . Spał i śniła mu się trampolina…
Rano promyki słońca połaskotały go w policzek .
– Wstawaj, Trampolinku, nowy dzień!
– A gdzie księżyc i gwiazdy? – pytał zdziwiony Trampolinek .
– Noc się skończyła – odpowiedziało słonko z promiennym uśmiechem .
Wstały ptaki skoro świt,
rannym ptaszkiem bądź i ty.
Pięknych przygód dam ci moc,
zanim znowu przyjdzie noc.
Trampolinek miał bardzo dobry humorek .
– Hej, hop! Czy wiecie, że zawsze po nocy jest dzień? – zapytał zabawek .
– Wiemy, wiemy!
– A czy wiecie, że kiedy minie dzień, to przyjdzie noc?
I wszyscy zaczęli się śmiać i podskakiwać . Hej, hop!
2. Rozmowa na temat opowiadania.
Jak się zrobiło na dworze, gdy zaszło słońce? Co się stało z kwiatkami? Co zrobiły wróbelki? Co się pojawiło na niebie? Co lalki powiedziały Trampolinkowi? Co Trampolinek powiedział zabawkom?
3. Spróbujcie nauczyć się na pamięć rymowanek z opowiadania.
Jest to dobre ćwiczenie pamięci.
4. Rozmowa na temat cech dnia i nocy.
- Z jakimi kolorami kojarzy ci się dzień a z jakimi noc?
- Po czym poznajemy , że jest noc?
- Jak wygląda niebo w nocy, a jak w dzień?
- Z jakimi dźwiękami kojarzy się ci noc, a z jakimi dzień?
5. Dziecko opowiada co robimy w ciągu dnia, a co w nocy. Próbuje pokazać to ruchem.
6. Wykonanie ćwiczenia KP2, k. 50. Dzieci wskazują, który rysunek przedstawia dzień, a który noc. Uzasadniają swoje zdanie. Rysują na niebie słońce lub księżyc. Rysunek można pokolorować.
religia
W Galilei - biblijna historia spotkania zmartwychwstałego Pana Jezusa z uczniami
Pan Jezus po zmartwychwstaniu przychodził do różnych osób, do każdego w inny sposób. Apostołom kazał czekać na siebie... w domu. A właściwie nad jeziorem, które było kiedyś ich miejscem pracy i rodzinną krainą. Do nas też przychodzi: nie tylko w kościele, ale wszędzie tam, gdzie jest nasz dom. Posłuchajcie opowiadania.
https://www.youtube.com/watch?v=oe2_gy7r15M
oddział czterolatki
Temat: W gospodarstwie
„Powitanka-rymowanka” – „Mało nas” sł. Tradycyjne: Mało nas, mało nas do pieczenia chleba. Tylko nam, tylko nam (imię dziecka) tu potrzeba.
„W gospodarstwie” – słuchanie opowiadania Olgi Masiuk „ GOSPODARSTWO EKOLOGICZNE.”
Wycieczka do gospodarstwa ekologicznego była zaplanowana od dawna. Dzieci próbowały się dowiedzieć, co znaczy słowo „ekologiczne”, ale ponieważ odpowiedzi „zdrowe”, „naturalne” niewiele wyjaśniały, postanowiły sprawę zbadać dopiero na miejscu. Jazda małym autobusem była bardzo przyjemna. Po godzinie pojazd zatrzymał się przed niewielkimi zabudowaniami. Tup, oczywiście, wytuptał pierwszy. – Ale tu pięknie pachnie! – zawołał zdziwiony. Na spotkanie dzieciom wyszła uśmiechnięta pani. – Pachnie kwiatami i świeżym powietrzem – wyjaśniła. – Chodźcie, wszyscy już na was czekają. – Kto na nas czeka? – zainteresowała się Elizka. – Ktoś w oborze, ktoś w kurniku i ktoś na polu – zaśmiała się pani. – Hej, hej, dzieci – dał się nagle słyszeć głos. Wszystkie głowy zwróciły się w stronę pola, skąd dochodziły okrzyki. Stał tam pan i przyjaźnie machał ręką. – O, to właśnie jeden z oczekujących – rzekła pani. – Mój mąż. Pokaże wam, czym się zajmujemy. Tup oczywiście był pierwszy. – Tylko uważaj, żebyś niczego nie podeptał – powiedział pan. – Musisz iść bardzo ostrożnie. – Na co mam uważać? – zdziwił się zając. – Zobacz, dopiero niektóre warzywa wychodzą z ziemi. Tup nachylił się. I rzeczywiście, widać było niewielkie zielone listki różnych kształtów. Małe krzaczki sałaty, rzodkiewki, nieśmiałe jeszcze pióropusze marchewek. Tup nachylił nos i po chwili zakrzyknął uradowany: – Jak te marchewki pięknie pachną! W życiu nie czułem tak smakowitego zapachu! – Pachną tak, ponieważ są zdrowe. Bardzo o nie dbamy. Rosną w czystej ziemi i oddychają czystym powietrzem. – A co tam jest? – zapytał Kuba wskazując na dwa budynki obok. – Tam mieszkają zwierzęta – odpowiedziała pani. – W oborze krowy i świnie, a w kurniku… – Jajka! – krzyknął Tup, zanim pani dokończyła zdanie. I wszyscy udali się do obory. – Specjalnie czekałam na was z wyprowadzeniem krów na pastwisko. Trawa jest jeszcze słabiutka, ale pogoda piękna, więc krowy nie chcą siedzieć w oborze. Pomożecie mi – powiedziała pani. Szczypior, który był najodważniejszy ciągnął sznurek i krowa potulnie ruszyła za nim. – A teraz pójdziemy szukać jajek – rzekł pan. W kurniku na grzędach siedziały kury. Rozbiegły się, kiedy zobaczyły dzieci i można było szukać jajek. Zosia znalazła dwa, Kuba trzy, więc pani zaproponowała, żeby iść do kuchni zrobić jajecznicę. Dzieci pomagały wbijać jajka na patelnię i kroić chleb, który był puszysty i chrupała mu skórka. Tup przytknął kromkę do nosa. – Znowu pięknie pachnie! – krzyknął. – Już wiem, co to znaczy ekologiczny – roześmiał się. – To znaczy, że pachnie.
R. zadaje dziecku pytania dotyczące tekstu: Gdzie pojechały dzieci?; Co widziały; Po co poszły do kurnika?; Co robiły w oborze?. R. pokazuje dziecku obrazek wiejskiego gospodarstwa. Dziecko podaje nazwę miejsca, zwierząt.
„Jedziemy na wieś” – zabawa ruchowa. R. recytuje kilka razy rymowankę: Jedzie rowerek na spacerek na słoneczko i wiaterek – w różnym tempie. Dziecko biegnie lekkim truchtem zgodnie z tempem recytacji. Na hasło: Łańcuch pękł! Dziecko zatrzymuje się, kuca i wykonuje nadgarstkiem ręki wiodącej ruch wkręcania śrubki. Gdy R. rozpocznie recytację, ponownie zaczyna biegać.
„Wiejska zagroda” – praca plastyczna z wykorzystaniem elementów z WP 43 i 44. Po wykonaniu zagrody dziecko nazywa poszczególne budynki oraz zwierzęta, jakie mogą w nich mieszkać. Swobodne zabawy dziecka z wykorzystaniem do zabawy wykonanych makiet.
Praca z K2., 14 – dopełnianie zbiorów do wskazanej liczby elementów (5).
„Lis w kurniku” – zabawa ruchowa bieżna. Dziecko wybiera spośród siebie lisa, który dostaje szarfę. Na hasło: Lis w kurniku! dziecko-kury zaczyna uciekać przed lisem. osoba, które zostanie dotknięta odchodzi na bok, siada i czeka na zakończenie zabawy. Kto nie zostanie złapany, zostaje lisem. „
„Na wiejskim podwórku” – zagadki słuchowe połączone z ćwiczeniami ortofonicznymi. R. odtwarza odgłosy zwierząt wykorzystując np. internet. Dziecko podaje nazwy rozpoznanych zwierząt, a następnie próbuje te zwierzęta naśladować
religia
W Galilei - biblijna historia spotkania zmartwychwstałego Pana Jezusa z uczniami
Pan Jezus po zmartwychwstaniu przychodził do różnych osób, do każdego w inny sposób. Apostołom kazał czekać na siebie... w domu. A właściwie nad jeziorem, które było kiedyś ich miejscem pracy i rodzinną krainą. Do nas też przychodzi: nie tylko w kościele, ale wszędzie tam, gdzie jest nasz dom. Posłuchajcie opowiadania.
https://www.youtube.com/watch?v=oe2_gy7r15M Wykonajcie zadanie ze str.107.
12.04.2021.
oddział pięciolatki
Temat: W świecie kultury.
1. Wysłuchajcie opowiadania pt.”Kulturalny wieczór.”
– Jacuś, pobaw się ze mną – poprosiła Nikola.
Jacuś nie bardzo miał ochotę, ale tego dnia w przedszkolu było mało dzieci i zaczęło mu się nudzić.
– No trudno – powiedział. – A w co? –
W kulturalny wieczór. Ja będę wielką damą, tak jak moja mama, a ty będziesz moim narzeczonym.
– Wykluczone – oznajmił Jacuś i zrobił w tył zwrot.
– I zabierzesz mnie do cukierni na tort i ciastka z kremem! – dodała Nikola.
Jacuś bardzo lubił wszelkie słodycze, a zwłaszcza ciasta.
– A będzie tort czekoladowy? – spytał.
– Co tylko zechcesz – obiecała słodko Nikola.
Więc Jacuś niechętnie wrócił.
– A teraz weź mnie pod rękę – rozkazała Nikola.
– Dlaczego? – jęknął Jacuś.
– Bo tak jest kulturalnie. Poza tym będziemy mówić „proszę uprzejmie” i „dziękuję uprzejmie”, ponieważ to też jest kulturalne.
Jacuś wziął Nikolę pod rękę i podszedł z nią do stolika.
– I co teraz? – spytał.
– Teraz przychodzi kelner, a my zamawiamy ciastka – wyjaśniła Nikola.
– Ja poproszę uprzejmie cztery rurki, wuzetkę, ale małą, bo muszę dbać o linię, jak moja mama.
– A ja… – zaczął Jacuś.
– A ja poproszę tort czekoladowy…
– Opowiedz mi, jak ci minął dzień – przerwała mu Nikola.
– Przecież dzień jeszcze nie minął – zdziwił się Jacuś.
– Wiem, ale to kulturalnie tak spytać – oznajmiła Nikola.
– Oho – odezwał się Bobek, który akurat przechodził obok nich.
– Jacuś, co robisz?
– Idź stąd – rzuciła Nikola.
– Jacuś jest zajęty.
– Jacuś, nie pokopiemy piłki? – spytał Bobek.
– Za moment – wymamrotał Jacuś. – Tylko zjem tort.
Bobek zrobił wielkie oczy.
– Jaki tort? Tu gdzieś dają tort?
– Rany, Bobek! Jak ty wolno myślisz! My się tak bawimy! – wrzasnęła Nikola.
Bobek wzruszył ramionami i poszedł sobie.
– No to jak ci minął ten dzień? – spytała znowu Nikola.
– Tak sobie… – zaczął Jacuś, ale Nikola mu przerwała:
– O, są moje ciastka! Dziękuję, dziękuję uprzejmie!
– A ja chciałbym tort – wymamrotał markotnie Jacuś.
– No już, masz ten swój tort – zirytowała się Nikola i postawiła przed nim plastikowy klocek. A potem zaczęła udawać, że zjada ciastka, głośno mlaszcząc.
– Wiesz co, Nikola… – zaczął Jacuś, lecz nie skończył.
– Ale pięknie wygląda ten twój torcik! – wrzasnęła Nikola. – Dasz kawałek? I zanim Jacuś zdążył coś powiedzieć, zabrała mu cały klocek!
Tego było już za wiele. Jacuś potrafił wiele znieść, lecz nie mógł tolerować tego, że ktoś zabiera mu tort, nawet na niby!
– Dość tego – powiedział i wstał. – Już się nie chcę z tobą bawić.
– Siadaj! – rozkazała Nikola. – Natychmiast siadaj! To, co zrobiłeś, było bardzo niekulturalne!
– To ty jesteś niekulturalna! – zdenerwował się Jacuś. – Mlaszczesz przy jedzeniu, nie słuchasz, co mówię, ciągle mi przerywasz i obraziłaś mojego kolegę! Dziękuję uprzejmie za taki kulturalny wieczór! I poszedł sobie. Postanowił, że nie będzie się już bawić z Nikolą – no, chyba że Nikola zachowa się kulturalnie i przypomni sobie, że oprócz „proszę uprzejmie” i „dziękuję uprzejmie” istnieje jeszcze słowo „przepraszam”…
2. Rozmowa na temat opowiadania.
-Spróbujcie odpowiedzieć na pytania:
- W co Nikola chciała się bawić z Jackiem?
-Jak w zabawie miały zachowywać się dzieci?
-Czy Nikola zachowywała się w sposób kulturalny?
-Co zrobił na koniec Jacek?•
3. „Co to znaczy być kulturalnym?” – burza mózgów. Rodzic . zadaje pytanie, dziecko odpowiada, wszystkie odpowiedzi są dobre.
Wspólne układanie „Kodeksu kulturalnych przedszkolaków”.
Wiem, jak trzeba się zachować w różnych sytuacjach.
Znam i stosuję zwroty grzecznościowe.
Słucham rodziców, nauczycieli, wychowawców i wszystkich, którzy ukazują mi prawdę
Bawię się i pracuję z każdym.
Słucham innych, czekam na swoją kolej
4. „Magiczne słowa” – zabawa dydaktyczna. Rodzic czyta pytanie, a dziecko określa jakich kulturalnych (magicznych) słów należy użyć.-
-Co mówi dziecko, gdy wchodzi do szatni w przedszkolu? –
-Co mówimy, gdy wychodzimy z przedszkola?
-Co mówimy, gdy prosimy o dokładkę obiadu?
-Co mówimy, gdy dostaniemy ciastko?
- Co mówimy, gdy koleżanka lub kolega częstuje nas cukierkiem?
-Co mówimy, gdy kogoś niechcący popchniemy?
-Co mówimy, gdy musimy komuś przerwać rozmowę, żeby poinformować o czymś ważnym?
5. „Nasze zasady” – nauka na pamięć wybranej rymowanki (wybierzcie jedną rymowankę i nauczcie się jej na pamięć)
Czekam na swoją kolej
Gdy przed kolegę ktoś się przepycha, to w końcu kłótnia z tego wynika.
Ja zawsze czekam na swoją kolej, bo z kolegami w zgodzie żyć wolę!
Pomagam innym
Kiedy koledze coś idzie źle, to, jeśli mogę, pomóc mu chcę.
Zawsze tak robię, to nic wielkiego.
On mi pomoże też w razie czego!
Używaj zaczarowanych słów!
Dziecko dobrze wychowane
Słowa zna zaczarowane
I na co dzień je stosuje
„Proszę”, ”Przepraszam”,” Dziękuję”
6.Wykonajcie zadanie w Kartach Pracy 4 na stronie 3.
religia
W Galilei - biblijna historia spotkania zmartwychwstałego Pana Jezusa z uczniami
Pan Jezus po zmartwychwstaniu przychodził do różnych osób, do każdego w inny sposób. Apostołom kazał czekać na siebie... w domu. A właściwie nad jeziorem, które było kiedyś ich miejscem pracy i rodzinną krainą. Do nas też przychodzi: nie tylko w kościele, ale wszędzie tam, gdzie jest nasz dom. Posłuchajcie opowiadania.
https://www.youtube.com/watch?v=oe2_gy7r15M Wykonajcie zadanie ze str.103
09.04.2021
Oddział trzylatki
Temat: Oszczędzamy wodę.
Obejrzyjcie bajkę „Oszczędzaj wodę”: https://www.youtube.com/watch?v=Xmx2Yn5mutI.
Dźwięki wysokie i niskie – lekcja 2. Czyli czas na trochę ruchu J: https://www.youtube.com/watch?v=4YFmTNqTfsU.
Poproście rodziców, by któreś pomogło wam wykonać magiczny rysunek, później wykonajcie ćwiczenie KP2, k.52. Myślę, że będziecie się świetnie bawić. https://www.youtube.com/watch?v=J313sH7eTWQ. Czas na zabawę ruchową: https://www.youtube.com/watch?v=S5TFdKc6TB4.
język angielski
Oto linki do odsłuchania na dzisiaj:
https://www.youtube.com/watch?v=ALcL3MuU4xQ
https://www.youtube.com/watch?v=RjRbX4UTOG8
Bawimy się do piosenki oraz utrwalamy słownictwo związane z zabawkami.
Oddział czterolatki
Temat dnia: Psotna świnka
Zadanie 1.
Oglądanie na obrazku zwierząt na wiejskim podwórku. Wskazywanie tych, które nie powinny się tam znaleźć. Nazywanie pozostałych zwierząt.
Zadanie 2.
Słuchanie wiersza H. Bechlerowej „ Psotna świnka”.
Rzekł kaczorek do gąsiorka:
- Świetnie się zabawić można!
Patrz, kartofel wypadł z worka-
będzie z niego piłka nożna.
Leci piłka w różne strony:
wyżej, niżej, w lewo, w prawo…
Patrzy indyk, kot i wrony,
Łatek szczeka: - Brawo, brawo!
Sroka ze wsi przyleciała,
Łebkiem kręci, dziób otwiera
i rozgłasza po wsi całej:
- Górą kaczki! Dwa do zera!
Nie skończyły się zawody,
bo malutka Michalinka
otworzyła nagle chlewik
i wypadła stamtąd świnka.
- Dość zabawy! – głośno rzekła,
zjadła piłkę i – uciekła.
Rozmowa na temat wiersza.
- Kto jest mamą kaczorka, a kto – mamą gąsiorka?
- W co grały kaczki z gąskami?
- Co było piłką?
- Kto wygrywał?
- kto przyglądał się grze?
- Co zrobiła sroka?
- Czy mecz się skończył? Dlaczego?
Zadanie 3.
Zabawa ruchowo- naśladowcza „Naśladujemy zwierzęta z wiejskiego podwórka”
Dzieci naśladują ruchy i głosy zwierząt, np.: psa, kota, kaczki, kury, krowy…itp.
Zadanie 4.
Kolorowanie rysunku wybranego zwierzęcia żyjącego na wsi. Nazywanie go. ( do pobrania w załączniku)
Pliki do pobrania
kogut.jpg (53.66 KB)
kotek.jpg (12.67 KB)
krowa.jpg (13.44 KB)
język angielski
Dzieci utrwalają słownictwo związane z jedzeniem: a banana, an apple, a biscuit, milk, honey.
Ćwiczenia str. 17 – dzieci wykorzystując poznane słownictwo rysują po śladzie, liczą produkty oraz liczą do trzech wskazując odpowiednie produkty.
oddział pięciolatki
Temat: Rolnik producent żywności.
1.Obejrzyjcie film o zwierzętach w gospodarstwie domowym.
https://youtu.be/xrgowwp1V-U
-Gdzie mieszkają świnie?
-Dlaczego rolnik hoduje krowy i kozy.?
-Gdzie mieszkają konie?
2.Wykonajcie ćwiczenia w Kartach Pracy 3 na stronie39.
-Policzcie ile jest na tej stronie zwierząt?
1. 3.- Poszukajcie w swoim pokoju:
- czegoś małego
-czegoś puchatego
-czegoś, co ma 4 nogi
-czegoś , co jest czerwone
-czegoś, co jest ostre.
4.Pomyślcie i powiedzcie co tu nie pasuje ?.
Krowa - mleko
Zboże - chleb
Kura - jogurt
Owca -jajka
Indyk - mięso
Gęsi - pióra
5.Poszukajcie w lodówce produktów,. które powstają z mleka
język angielski
Słownictwo dotyczące zwierząt:
- a dog
- a cat
- a mouse
- a bird
- a fish
Uczniowie odsłuchują poniższej piosenki i poznają nowe słówka:
https://www.youtube.com/watch?v=pWepfJ-8XU0&ab
08.04.2021
Zajęcia z psychologiem
Przedstawiam kilka pomysłów na to, jak w prosty sposób trenować w domu z dzieckiem umiejętności społeczno – emocjonalne.
https://psychoterapia.plus/zabawy-rozwijajace-umiejetnosci-spoleczne-nie-tylko-na-czas-kwarantanny/
Oddział trzylatki
Temat: Czyste powietrze.
Na początek posłuchajcie wiersza „Wszędzie czysto”:
Czysty dom i czysty ogród,
w lesie czysto, w polu też.
Czysta rzeka i jezioro,
samo zdrowie - wierz mi, wierz.
Brudu nie chce widzieć wcale
ani morze, ani niebo.
Taką cichą mam nadzieję,
nie wiecie dlaczego?
Bo od kogo to zależy,
aby czysty był nasz świat?
By ptak śpiewał, strumyk szemrał,
by w ogrodzie zakwitł kwiat?
Spróbujcie odpowiedzieć na pytania:
-Kto nie lubi brudu?
- Od kogo zależy to, by nasze środowisko było czyste?
Teraz czas na zabawę: Gra dowolna muzyka, biegamy po pokoju, podskakujemy. Gdy muzyka milknie rodzic podaje jakiś kolor, np. zielony. Waszym zadaniem jest przyniesienie zabawki lub przedmiotu w tym właśnie kolorze. Zabawę powtarzamy zmieniając kolory.
Wykonajcie teraz pracę plastyczną, ale tylko zieloną farbą. Co można namalować zielonym kolorem? Inspiracji poszukajcie za oknem.
Wykonajcie ilustrację drzewa- KA, k.14.
A teraz czas na zagadki słuchowe. Postarajcie się rozpoznać, co słyszycie: https://www.youtube.com/watch?v=eVPhhfQ9Xuc.
Oddział czterolatki
Temat dnia: Zwierzęta z wiejskiej zagrody
Zadanie 1.
Nazwijcie proszę młode zwierzęta z wiejskiego podwórka: prosię, cielę, kurczątko i źrebię.
Obejrzyjcie zdjęcia zwierząt (w załączniku) i określcie podobieństwo do ich rodziców.
Zadanie 2.
Dowolny taniec przy piosence „Dziadek fajną farmę miał”
https://www.youtube.com/watch?v=fUX5kYzzi5Q
Zatańczcie z rodzicami przy piosence.
Zadanie 3.
Lepienie zwierzątek z masy solnej.
Przepis na masę solną:
https://www.youtube.com/watch?v=ljIP06Xfbpg
Ulepcie z masy solnej wybrane przez siebie zwierzątko. Po wyschnięciu możecie pomalować je farbami.
Zróbcie zdjęcia i wyślijcie wychowawczyniom
Zadanie 4.
Zabawa ruchowo-naśladowcza „Naśladujemy zwierzęta z wiejskiego podwórka”
Spróbujcie naśladować ruchy i głosy zwierząt, np.: psa, kota, świni, kaczki, kury, krowy… Rodziców proszę o podawanie dzieciom nazw zwierząt do naśladowania.
Zadanie 5.
Kot i myszy – ćwiczenia logopedyczne:
Dzieci zamieniają się w myszki, rodzice w kotki J
Później zamiana miejsc.
- Kotki i myszki jedzą śniadanie
Kotki piją mleko (wykonajcie ruchy językiem do tyłu i do przodu), a myszki jedzą ser (wykonajcie ruchy dolną wargą i górną wargą). Później kotki naśladują myszki, a myszki kotki. Po śniadaniu wszystkie zwierzątka oblizują się dokładnie (wykonajcie okrężne ruchy językiem po wargach w prawą i w lewą stronę).
- Śpiewanie
Najedzone zwierzątka wesoło sobie podśpiewują – myszki: pi… pi… pi… a kotki: miauu… miauu miauu
- Liczenie
Rodzic pokazuje na palcach ilość zwierzątek ( np. 3 palce). Dzieci klaszczą tyle razy, ile palców pokazał rodzic.
- Kołysanka
Zwierzątka ciężko pracowały i muszą odpocząć. Myszki śpiewają kotkom na dobranoc: Aaa, kotki dwa…
Dziękuję bardzo za wspólną zabawę. Pozdrawiam!
Pliki do pobrania
ciele.jpg (92.44 KB)
kon.jpg (343.59 KB)
kura.jpg (32.94 KB)
swinka.jpg (491.63 KB)
Pliki do pobrania
Pliki do pobrania
obrazek 001 (2)wtorek 31.jpg (193.25 KB)
Oddział pięciolatki
Temat: Co dzieje się w zagrodzie.
1. Na początek gimnastyka buzi i języka:
- zrób wesołą minkę;
-wysuń język na brodę;
-dmuchnij tak, jak byś chciał zgasić świecę (wdech nosem, wydech ustami);
-śmiej się głośno (Ha, ha, ha);
-wysyłaj całuski;
-zrób smutną minkę;
-uśmiechnij się pokazując złączone ząbki;
- policz językiem wszystkie zęby;
2.Obejrzyjcie film i przypomnijcie sobie co dają człowiekowi zwierzęta hodowlane?
https://youtu.be/CpcmvJTO5G4
-Po co hoduje się krowy?
-Co dają człowiekowi gęsi?
3.Dopowiedz i zrób-zabawa z rymami .Rodzic mówi zdania, których zakończenia-słowa do rymu-dopowiadają dzieci. Dzieci wykonują czynności, o których jest mowa w zdaniach.
Powiedz: ”prosię” i podrap się po nosie.
Powiedz: ”koń” i wyciągnij do mnie dłoń.
Powiedz:” krowy” i dotknij palcem głowy.
Powiedz: ”króliczki” i nadmij policzki.
Powiedz: ”kaczuszka” i dotknij łokciem brzuszka.
Powiedz: ”psy” i klaśnij -raz, dwa, trzy.
4.Ułóżcie puzzle
KUR BANKIWA - Ułóż Puzzle Online za darmo na Puzzle Factory
07.04.2021
Oddział trzylatki
Temat: Kolorowe pojemniki.
Dziś obejrzycie bajkę „Drużyna wróżki odpadusi: Akcja segregacja”: https://www.youtube.com/watch?v=czN_dlTdPZ0.
Spróbujcie w domu również posegregować śmieci. Na pewno macie do tego odpowiednie kubły lub worki w różnych kolorach. A teraz obejrzyjcie zajęcia w przedszkolu i zobaczcie, jak robią to inne dzieci. Postarajcie się również odpowiadać na zadawane pytania. https://www.youtube.com/watch?v=fFO_JpjNnfY. Czas na trochę ruchu i ćwiczenia gimnastyczne: https://www.youtube.com/watch?v=9iOLdoHhLpc.
język angielski
Oto linki do odsłuchania na dzisiaj:
https://www.youtube.com/watch?v=666UZRBO5q8&ab
https://www.youtube.com/watch?v=RjRbX4UTOG8
Utrwalamy słownictwo z zabawek: a ball, a teddy bear, a train oraz liczymy do trzech.
Oddział czterolatki
Temat dnia: ,,Zwierzęta z wiejskiego podwórka-rodzice i ich dzieci” .
Zadanie1.
Rozwiązanie zagadki:
Wiosną rządzą podwórkiem
Jedne szczekają, drugie gęgają
Rożne dźwięki wydają
Jedne są duże drugie malutkie
Ale wszystkie bardzo milutkie. ( zwierzęta na wsi)
Zadanie 2.
Oglądanie bajki, połączone z aktywnym słuchaniem „Szukam mamy” – nauka dzieci zwierząt.
https://www.youtube.com/watch?v=E5bWIQo182c
Rozmowa na temat opowiadania :
– Kto szukał swojej mamy?
– Jakie zwierzęta występują w opowiadaniu?
– Jak nazywają się dzieci poszczególnych zwierząt z opowiadania?
Zadanie 3.
Ćwiczenia językowe z wykorzystaniem wiersza T. Kwiatkowskiej ,,Przeciwnie”.
Dzieci słuchają wiersza i dopowiadają słowa o znaczeniu przeciwnym.
Coś jest duże, a coś...
Coś jest słodkie, albo...
Coś jest czarne, a coś...
Inne smutne lub...
Jedno tłuste, inne....
To jest proste, a to...
Tamto cienkie, a to....
To głębokie, a to....
Coś jest głośne, a coś...
Może piękne być lub...
Wiele jest przeciwstawnych słów,
To wysokie, a to …
więc się pobawimy znów.
Coś gładziutkie jest lub...
Zadanie 4.
„Zwierzęta i ich dzieci” - wykonanie ćwiczenia w kartach pracy- połącz mamę i jej dziecko ( zadania w załączniku). Nazwij zwierzęta. Pokoloruj rysunki. Na podstawie obrazków zwierząt z kart pracy proszę spróbować wspólnie z dzieckiem podzielić na sylaby nazwę każdego zwierzęcia. Np. ko-tek, kro-wa itp.
Życzę dobrej zabawy:)
Pliki do pobrania
4 l 03 CCE20200402.pdf (109.04 KB)
4latki 03 CCE20200402-0001.pdf (122.67 KB)
język angielski
Dzieci utrwalają słownictwo związane z jedzeniem: a banana, an apple, a biscuit, milk, honey oraz liczą do trzech.
Podręcznik str. 29 – dzieci wykorzystując poznane słownictwo rysują swoje ulubione przysmaki oraz liczą do trzech, np.: rysują dwa jabłka i liczą one, two apples.
Oddział pięciolatki
Temat: Co dzieje się w kurniku?
1.Posłuchajcie wiersza pt.”Jajko”. https://youtu.be/vmsLFoepBv4
-O kim był ten wiersz?
-Jakie było jajko?
-Jak skończyła się ta przygoda dla tego jajka?
2.Zabawa słownikowa- „Do czego potrzebne nam są jajka?”(Dzieci mogą wymyślać różne przeznaczenia jajek)
3.Obejrzyjcie film o kurach i odpowiedzcie na pytania. https://youtu.be/eRXhIPlBwuI
-Gdzie mieszkają kury?
-Jakie głosy wydają kury?
4. Drodzy rodzice czytajcie dziecku wyraz a dziecko niech go dzieli na sylaby i na głoski: pisanki, baranek, jajka, babka, kura, kogut, mleko, ser.
-Jaką głoskę słychać na początku wyrazów, a jaką na końcu?
- na sylaby np. kura ku -ra.
- na głoski, np. kura: k –u –r –a
5.Zajęcia plastyczne: kura i kurczęta.
https://youtu.be/TRT1xbwoqzc
język angielski
Oto linki do odsłuchania na dzisiaj:
https://www.youtube.com/watch?v=frN3nvhIHUk&ab
https://www.youtube.com/watch?v=ddDN30evKPc&ab
Dzieci utrwalają słownictwo związane z jedzeniem: a banana, an apple, bread, fish, a cake, water, chicken, cheese, a biscuit oraz liczą do 10.
06.04.2021
Oddział trzylatki
Temat: Czysto wokół nas.
Obejrzyjcie dzisiaj, co dzieje się u Domisiów: https://www.youtube.com/watch?v=6Xb_4Q1cr8M i wykonajcie ćwiczenie KP2, k. 53. Myślał, że wszystkim milej się żyje, gdy wokół jest czysto. Spróbujcie teraz ruchem pokazać, jak zamiatacie, a teraz jak myjecie okna, jak odkurzacie odkurzaczem, jak ścieracie kurze z mebli, nawet z tych bardzo wysokich, oraz jak zbieracie zabawki z podłogi.
Czas teraz na piosenkę o sprzątaniu domu: https://www.youtube.com/watch?v=imoS6Wkr04w.
Dobrze ją znacie, więc zapraszam do śpiewu. Teraz czas na wyjście na dwór. Na pewno na podwórku jest mnóstwo rzeczy do zrobienia. Może trzeba pozbierać śmieci, może pozamiatać przed domem, a może pograbić zeschłe liście? A zatem miłej pracy! Pamiętajcie o segregowaniu śmieci.
Religia
Obejrzyj film
https://www.youtube.com/watch?v=TKr4Hn461jw
Zaśpiewaj piosenkę. Postaraj się pokazać gesty.
https://www.youtube.com/watch?v=Y9KSEdBizTY
Oddział czterolatki
Witamy w kolejnym tygodniu naszych e-zajęć. W tym tygodniu sprawdzimy, co się dzieje na wiejskim podwórku. Mamy nadzieję, że jesteście gotowi do pracy!
Temat dnia: „Pani krowa”
ZADANIE 1: Rozmowa na temat krowy
Obejrzyjcie wraz z rodzicami zdjęcie krowy (załącznik).
Postarajcie się odpowiedzieć na pytania:
- Jak wygląda krowa?
- Co nam daje krowa?
-Co można zrobić z mleka? Wyjaśnienie przez rodzica, że z mleka powstają różne przetwory mleczne – ser żółty, ser biały, jogurt, śmietana.
https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2017/03/co-otrzymujemy...-karty-pracy3.jpg
ZADANIE 2 Słuchanie wiersza F. Kobryńczuka - „Rówieśnieczki”
Nasza krowa – Łaciata-
oraz ja- mała Anka-
przyszłyśmy razem na świat
kiedyś pewnego ranka.
Dziś rocznica urodzin,
więc mama mi naprędce
naprzyszywała łatek
na balowej sukience.
Ze mnie wciąż jeszcze dziecko,
Nieraz próżna ma głowa,
A ona już dorosła,
Poważna pani krowa.
Jesteśmy- spójrzcie na nas!-
Podobne, bo łaciate.
Obie mamy na sobie
Po tyle samo łatek.
Rozmowa na temat wiesza
Rodzic wyjaśnia dziecku trudne wyrażenia i zwroty (rówieśniczki, próżna głowa, poważna)
Odpowiedzcie na pytania:
- Dlaczego Ania i Łaciata są rówieśniczkami?
- Po ile lat mają Ania i Łaciata? (tyle ile łat)
ZADANIE 3.
Do zabawy będą potrzebne obrazki zwierząt z wiejskiego podwórka (załącznik)
Zadanie polega na podzieleniu nazw tych zwierząt (z pomocą rodzica) na sylaby z klaskaniem
(1 sylaba- 1 klaśnięcie).
ZADANIE 4. Zabawa ruchowo-naśladowcza „Jestem…”
Do zabawy wykorzystujemy obrazki z zadania 3
Zadaniem dziecka jest wylosowanie obrazka i naśladowanie odgłosów i ruchu wylosowanego zwierzęcia. Rodzic jako pierwszy może zaprezentować ten ruch i dźwięk (np. chód kaczki i jej głos)
ZADANIE 5. Kolorowanka- Krowa (załącznik)
Pokolorujcie obrazek
Pliki do pobrania
Zwierzeta obrazki.docx (4.85 MB)
Krowa obrazki.docx (2.24 MB)
Kolorowanka krowa.pdf (517.64 KB)
Religia
Posłuchaj piosenki
https://www.youtube.com/watch?v=47sls4NPvyo
Obejrzyj film
https://www.youtube.com/watch?v=TKr4Hn461jw
Zaśpiewaj piosenkę. Postaraj się pokazać gesty.
https://www.youtube.com/watch?v=Y9KSEdBizTY
Wykonaj zadanie z podrecznika - strona 105.
Oddział pięciolatki
Temat: Praca rolnika.
1.Po świętach proponuję trochę ruchu.
https://youtu.be/SGuKDNvBo_U
2.Posłuchajcie zagadki.
Bardzo ważna jego rola,
Zbiera dobre plony z pola.
Czasem jeździ też ciągnikiem.
Człowiek taki jest…..
-Czym zajmuje się rolnik?
-Jak wygląda dzień rolnika?
-Czy znacie takie pojęcia-oranie,bronowanie,sianie,sadzenie,opryskiwanie,pielenie,zbieranie?
Spróbujcie podzielić na sylaby te wyrazy. Powiedzcie, który wyraz ma najwięcej sylab ,a który najmniej?
3.Obejrzyjcie film o pracach w polu. Poznajcie maszyny i narzędzia rolnicze.
https://youtu.be/vO5NvfQ92bc
4.Obejrzyjcie uważnie domowe przedszkole, a dowiecie się co słychać na wsi?
Co słychać na wsi? (tvp.pl)
-Jakie zwierzęta żyją na wiejskim podwórku?
-Czy zapamiętaliście jak nazywają się dzieci tych zwierząt?
-Jak nazywa się dziecko krowy?
-Jak nazywa się dziecko świni?
-Jak nazywa się dziecko owcy?
5.Osoby chętne mogą zilustrować pracę rolnika w polu.
Religia
Temat (44) Przeżywamy radość Zmartwychwstania Jezusa
Posłuchaj piosenki
https://www.youtube.com/watch?v=47sls4NPvyo
Obejrzyj film
https://www.youtube.com/watch?v=TKr4Hn461jw
Zaśpiewaj piosenkę. Postaraj się pokazać gesty.
https://www.youtube.com/watch?v=Y9KSEdBizTY
02.04.2021
Oddział trzylatki
Temat Moja piosenka.
Obejrzyjcie film o kurkach: https://www.youtube.com/watch?v=eRXhIPlBwuI. Dziś zajmiemy się kurami, bo bez nich nie mielibyśmy jajek na Wielkanoc. No i z czego malowalibyśmy pisanki! A teraz wyścig! Oczywiście wyścig z jajkiem na łyżce. Może uda wam się namówić do tej konkurencji kogoś z domowników.
A teraz ważne zadanie: zrobimy dzisiaj masę solną. Potrzebna będzie do tego szklanka soli, szklanka mąki i woda (tyle, ile potrzeba do uzyskania konsystencji ciasta na pierogi). Z masy solnej ulepcie kurkę. Jeżeli wam to nie wyjdzie, nie zniechęcajcie się. Zawsze możecie zrobić jajka. Gdy wasza praca wyschnie, możecie pomalować wszystko farbami. Powodzenia!
Język angielski
Utrwalamy poniższe słownictwo:
Easter – Wielkanoc
Easter bunny - królik wielkanocny
Easter egg - pisanka
Proszę o odsłuchanie poniższego świątecznego linku z piosenką:
https://www.youtube.com/watch?v=hb9tt7LiYrc
https://www.youtube.com/watch?v=1pF7JpvUhcQ
Oddział czterolatki
CZYM RÓŻNI SIĘ PISANKA OD KRASZANKI?
1.Zabawa „Dziwne kroki” – zabawa ruchowa, naśladowcza. Rodzicu bardzo Ciebie prosimy, abyś dziecku po kolei wymieniał, czyj chód ma naśladować. Chodźcie jak: kwoka z jajem, świąteczny zajączek, pisklak, który dopiero wykluł się z jajka, brykający baranek.
2. Spróbujcie teraz pomalować pisanki tak jak dziewczynka na załączonym filmiku
https://www.youtube.com/watch?v=x93vb85IJXc
3.„Plusk – plusk” – zabawa dydaktyczna • miska z wodą, 8 kamyczków lub dużych guzików…
Dziecko odwrócone tyłem do miski z wodą. Rodzic wrzuca po kolei trzy kamyki i pyta ile kamieni jest teraz w misce? Pokażcie tyle palców.
Zachęcam do wysyłania zdjęć z waszych prac wielkanocnych. Będą one umieszczone na stronie szkoły. Życzę Wam i Waszym Rodzicom spokojnych i przede wszystkim zdrowych świąt. Mam nadzieję, że szybko się spotkamy. Wesołego Alleluja!!!!
Język angielski
Utrwalamy poniższe słownictwo:
Easter – Wielkanoc
Easter bunny - królik wielkanocny
Easter egg – pisanka
Chick – kurczaczek
Książka str. 120 – dzieci szukają 3 jajek, określają ich kolory (yellow, blue, red). W ćwiczeniu str. 30 dzieci kolorują pisankę.
Oddział pięciolatki
Temat: Śmigus-dyngus.
1.Obejrzyjcie krótki film o zwyczaju polewania się wodą.
https://youtu.be/MXr5pWMtKqc
2.Wykonajcie zadania z KART PRACY.3 na stronie 42 43
3. Obejrzyjcie film i utrwalcie sobie wiadomości o Świętach Wielkanocnych.
https://youtu.be/giRwxyKTXcg
4.Zabawa dydaktyczna „Prawda-fałsz”
Posłuchajcie zdań i powiedzcie czy są prawdziwe czy fałszywe.
Święta Wielkanocne kojarzą się z choinką.
Na palmową niedzielę robimy palemki.
Do koszyczka wkładamy żelki i cukierki.
Mazurki i baby to najpopularniejsze ciasta wielkanocne.
Najważniejszym posiłkiem w czasie Świąt Wielkanocnych jest wielkanocne śniadanie.
5.Wielkanocne życzenia.
https://youtu.be/2cJmrNhl_DY
Język angielski
Utrwalamy poniższe słownictwo:
Easter – Wielkanoc
Easter bunny - królik wielkanocny
Easter egg – pisanka
Chick - kurczaczek
Easter basket – koszyk wielkanocny
Proszę o odsłuchanie poniższego świątecznego linku z piosenką:
https://www.youtube.com/watch?v=eActAb724dY
01.04.2021r.
ODDZIAŁ TRZYLATKI
Temat: Święta z jajkiem i zajączkiem.
Wysłuchajcie, proszę, bajki pt. „Bajeczka wielkanocna”: https://www.youtube.com/watch?v=57NGZR5o8Mg Po wysłuchaniu powiedzcie:
- Kto obudził kotki na wierzbie?
- Kogo następnego obudziło słoneczko?
- Co kojarzy wam się ze świętami Wielkanocnymi? Poskaczcie teraz z wielkanocnym zającem: https://www.youtube.com/watch?v=t-jVEPrPR9c&list=PL7Lg168IaC6QDAzGhO8ZPRo7nM_jIqHU2
Poproście rodziców, by któreś pomogło Wam wykonać pracę techniczną- KA, k.13.
ODDZIAŁ CZTEROLATKI
TEMAT: JAKIE POTRAWY POSTAWIMY NA ŚWIĄTECZNYM STOLE?
1.„Ciepło – zimno” – Drodzy Rodzice jeśli to możliwe zabawcie się z dzieckiem. Schowajcie gałązkę a zadaniem dziecka jest odnalezienie jej!
2.„Jakie potrawy postawimy na świątecznym stole? – szukanie odpowiedzi na pytanie na podstawie doświadczeń dzieci.
Teraz zobaczymy jak inni przygotowują się do świąt.
https://www.youtube.com/watch?v=bKTM6B04vDY
3.„Życzenia świąteczne” – dzieci powtarzają za Rodzicem, czego ludzie życzą sobie wzajemnie na święta, dzieląc się jajkiem: dużo zdrowia, radości, pogody ducha, smacznego jajka, mokrego lanego poniedziałku
4.„Kartka Wielkanocna”- wykonanie karty świątecznej poprzez narysowanie na kartoniku elementów związanych z Wielkanocą. kartki, kredki, mazaki.
https://www.youtube.com/watch?v=uI_jMWDQkL4
5.„Babki wielkanocne”– zajęcie kulinarne.
Drodzy rodzice a teraz zachęcamy Was , abyście wspólnie ze swoim dzieckiem upiekli babkę. Dzieci mogą przynosić produkty, wrzucać do miski , mieszać,…
ODDZIAŁ PIĘCIOLATKI
Temat: Na wielkanocnym stole.
1.Wysłuchajcie wiersza i sprawdźcie czy pamiętacie co powinno znaleźć się na wielkanocnym stole? https://youtu.be/A94s8KdGo1c
2.Wykonajcie zadanie z Kart Pracy 3 ze strony 46 i47.
3.Zabawa dydaktyczna” Liczymy pisanki”
Posłuchajcie zadań i policzcie na palcach.
Zad.1
-Ala do koszyka włożyła 3 pisanki. Zosia dołożyłajeszcze3.
-Ile pisanek jest w koszyku?
Zad.2
-Adaś włożył do koszyka 2 pisanki, Kasia 3 pisanki. Przyszedł Olek i włożył jeszcze2 pisanki.
-Ile pisanek jest teraz w koszyku?
Zad.3
W koszyku było 7 jajek do malowania pisanek. Przyszedł Antoś i potłukł 2 jajka.
-Ile jajek pozostało w koszyku?
31.03.2021
ODDZIAŁ TRZYLATKI
Dziś gimnastyka: pomysłów na ćwiczenia dostarczy wam wasz kolega Dominik: https://www.youtube.com/watch?v=iYvEueNmYns. Czy już się zmęczyliście? To teraz trochę spokojniejsze zajęcie: dziś poznacie wyrazy o znaczeniu przeciwnym. Poćwiczcie ich znajomość: https://www.youtube.com/watch?v=qUUK8SyZyBw. Narysujcie teraz dwa przedmioty, które są przeciwieństwami, np. duży-mały lub dzień-noc. Liczę na waszą pomysłowość!
Język angielski
Słownictwo świąteczne:
Easter – Wielkanoc
Easter bunny - królik wielkanocny
Easter egg - pisanka
Proszę o odsłuchanie poniższego świątecznego linku:
https://www.youtube.com/watch?v=Tyyh8rhwKQ8
Oddział czterolatki
CO WŁOŻYMY DO KOSZYKA WIELKANOCNEGO?
1.„Co włożymy do koszyka wielkanocnego?” – szukanie odpowiedzi na pytanie na podstawie ilustracji i doświadczeń dzieci, rozmowy. W Wielką Sobotę święcone są wielkanocne koszyczki, które wypełnione są różnymi rodzajami pokarmów. N. wyjmuje kolejno z koszyka i pokazuje: malowane jajka (są symbolem odradzającego się życia) – kraszanki (pomalowane na jeden kolor) i pisanki (ozdabiane różnymi wzorami i kolorami), chleb (ma zapewniać ludziom dobrobyt i pomyślność), sól (chroni przed zepsuciem i złem), chrzan (ma zapewnić zdrowie i sprawność), kiełbasa (zapewnia zdrowie), wielkanocna babka (jest symbolem umiejętności i dostatku), baranek wielkanocny z czerwoną chorągwią (symbol Jezusa Chrystusa).
https://www.youtube.com/watch?v=-vS8QYsdefQ
2.Rodzice a teraz pobawcie się z dzieckiem – zapraszamy do ćwiczeń ruchowych:
„Skaczące żabki” – dzieci ustawiają się na wyznaczonej linii i skaczą do końca pokoju, naśladując żabki. Po drodze, na hasło: hop, wykonują pełny obrót dookoła własnej osi.
„Jajko na łyżce” –Dziecko trzyma w rękach dużą łyżkę, a na niej ugotowane na twardo jajo. Jego zadaniem jest przejść do końca pokoju, aby nie zrzucić jajka z łyżki.
„W koszyku” Rodzic rzuca piłkę do dzieci, wymieniając przy tym nazwy różnych produktów spożywczych. Jeśli dany produkt jest w koszyku, dziecko łapie piłkę i odrzuca ją do Rodzica., a jeśli produktu tam nie ma to dziecko nie łapie piłki.
3.„Koszyk wielkanocny”– pomalujcie wielkanocny koszyczek korzystając z komputerowych pędzli i farb. https://www.kolorowankionline.net/koszyk-wielkanocny
4.„Łamańce językowe”- zachęcamy dzieci do wyrazistego wymawiania łamańców językowych: Kra krę mija, Lis ma norę, Stół z powyłamywanymi nogami, Król Karol kupił królowej Karolinie korale koloru koralowego, Ząb – zupa zębowa, dąb – zupa dębowa.
Język angielski
Słownictwo świąteczne:
Easter – Wielkanoc
Easter bunny - królik wielkanocny
Easter egg – pisanka
Chick - kurczaczek
Proszę o odsłuchanie poniższego świątecznego linku z piosenką:
https://www.youtube.com/watch?v=eActAb724dY
Oddział pięciolatki
Temat: Wielkanocny koszyczek.
1.Wielkanocny koszyczek-praca plastyczna. Obejrzyjcie film i spróbujcie zrobić koszyczek.
https://youtu.be/YEXDw0KeRD4
2.Zabawa dydaktyczna „Wielkanocny koszyczek”
Odpowiedzcie na pytania.
-Co to jest święconka?
-Gdzie chodzimy ze święconką?
-Jakie rzeczy wkłada się do koszyczka?
3.Wykonajcie zadanie w ZESZYTCIE GRAFOMOTORYCZNYM ze strony 60.
4.Dekoracja koszyczka wielkanocnego
Po obejrzeniu filmu może ozdobicie z mamą swój koszyczek.
https://youtu.be/9w76AOqnBmw
Język angielski
Słownictwo świąteczne:
Easter – Wielkanoc
Easter bunny - królik wielkanocny
Easter egg – pisanka
Chick - kurczaczek
Easter basket – koszyk wielkanocny
Proszę o odsłuchanie poniższego świątecznego linku z piosenką:
https://www.youtube.com/watch?v=85iD8QA9X_M
30. 03.2021
RELIGIA (trzylatki, czterolatki i pięciolatki)
Temat : Zmartwychwstanie Pana Jezusa
https://view.genial.ly/5e903509fba9d40d9e3de54f/presentation-zmartwychwstanie-5-6
Posłuchaj piosenki
https://www.youtube.com/watch?v=KyeLlFX0p2g
Oddział Trzylatki
Temat: Przygotowania do świąt.
Porozmawiajcie z dziećmi o zwyczajach świątecznych, w jaki sposób się do nich przygotowujemy (robimy porządki, myjemy okna, pieczemy ciasta, szykujemy koszyczek wielkanocny), co powinno znaleźć się w wielkanocnym koszyczku. Zabawcie się w zgadywankę, niech dziecko pokaże ruchem jakąś czynność, a wy zgadnijcie, co miało na myśli. Potem zamieńcie się rolami. Zabawcie się w zabawę rodzinną: wszyscy stoją w kole i podczas mówienia rymowanki przekazują sobie pisankę :
Dziadek, babcia, mama, tata, siostra brat i ja! Wszyscy tak kochamy święta, niech zabawa trwa!
Osoba, która trzyma w ręku pisankę, gdy rymowanka się kończy, odpada z gry. Wygrywa ten, kto zostanie najdłużej.
Teraz możecie pomalować wielkanocny obrazek w komputerze oraz wykonajcie ćwiczenie KP 2, k.49. Życzę udanej zabawy! https://www.kolorowankionline.net/pisanka-i-ptaszek
ODDZIAŁ CZTEROLATKI
JAKIE SĄ TRADYCJE ŚWIĄT WIELKANOCNYCH?
1.„Taniec kurcząt w skorupkach”.
https://www.youtube.com/watch?v=_tIGCNJWqVw
2.„Jakie są tradycje Świąt Wielkanocnych?” – próba odpowiedzi na pytanie na podstawie doświadczeń dzieci.
3.Zwierzęce postacie ozdabiające stół wielkanocny: Kurczaki, Zajączki, Baranki, to symbole Świąt i wkładane są do koszyczka wielkanocnego.
Zagadki:
– Gdy skorupka jajka pęka, wychodzi z jajeczka. Wygląda wtedy jak mała, żółciutka kuleczka. (kurczak)
– Mogą zaszywać się w lesie lub skakać po łące. Mogą też być czekoladowe to … (zające)
– Wełniane ma trzewiczki, wełniane rękawiczki. (baranek)
– Ma skorupkę tak jak orzech, ale bardzo, bardzo cienką
– Na śniadanie zjeść je możesz, raz na twardo, raz na miękko, (jajko)
– Co to jest? Kolorowe, malowane, i kraszone i pisane, Na Wielkanoc darowane, (pisanki)
4.„Wełniany baranek”- Rodzicu posłuchaj razem z dzieckiem piosenki pt. „Wełniany baranek” Pytania do piosenki:- W co był ubrany baranek? Z czego ma łepek ?
A teraz ruchem przedstawcie słowa piosenki
https://www.youtube.com/watch?v=6xpm8tTKdCQ
Oddział Pięciolatki
Temat: W kuchni pachnie Wielkanocą.
1.Posłuchajcie piosenki pt.”Wielkanocny stół.” https://youtu.be/JMbbv83DgUM
-Spróbujcie wymienić co znajduje się na Wielkanocnym stole?
2.Wykonajcie zadanie z KART PRACY 3 na stronie47i 48.
3.Obejrzyjcie film pt. Tradycyjne potrawy wielkanocne. https://youtu.be/haz5d8X8oqg
4.Zabawa dydaktyczna -„Kroimy wyrazy”
-Powiedzcie ile sylab mają te wyrazy i tyle razy klaśnijcie w ręce :
Wielkanoc, święta, jajko, pisanki, palma, mazurek, baranek, zajączek, życzenia.
29.03.2021
RELIGIA (trzylatki, czterolatki i pięciolatki)
Temat: Niedziela Palmowa
Posłuchaj opowiadania
https://www.youtube.com/watch?v=MHW75p-mKOM
Posłuchaj piosenek
https://www.youtube.com/watch?v=KLYDQ_IbSck
https://www.youtube.com/watch?v=C4HKZUWmANE&t=0s
Oddział Trzylatki
Witam w poniedziałkowy poranek.
Teraz razem policzymy: https://www.youtube.com/watch?v=os2BC18_roA.
Poznacie też piosenkę „Moje rączki”: https://www.youtube.com/watch?v=fWxJ-qQ71Y0.
Spróbujcie teraz odrysować kredkami kształt swoich rączek.
Oddział Czterolatki
JAK PRZYGOTOWUJEMY SIĘ DO ŚWIĄT WIELKANOCNYCH?
Serdeczne Was witam.
1.„Jak przygotowujemy się do Świąt Wielkanocnych?” – próba odpowiedzi na pytanie na
podstawie doświadczeń dzieci.
https://www.youtube.com/watch?v=T1_Su0kjAzQ
Rodzicu wspólnie z dzieckiem ustalacie, jak wyglądają przygotowania do Świąt Wielkanocnych: wykonuje się palmy, robi porządki, sieje rzeżuchę, piecze mazurki i baby, maluje jajka, święci pokarmy.
2.„Domowe porządki”- teraz na Was kolej- drogie dzieci! Zbliżają się Święta , pomóżcie swoim rodzicom w domowych porządkach i w miarę swoich umiejętności np. posprzątajcie w swoim pokoju – powycierajcie kurze, poukładajcie zabawki, odkurzcie dywan , spróbujcie! Dacie sobie radę!!
3.„Ozdabiamy swój dom”.
Gdy wasz pokój będzie już posprzątany, ozdóbcie go elementami wielkanocnymi!
Wykonajcie pisankę z karty plastycznej.
Możecie zrobić: „Kurczaka Wielkanocnego”
https://www.youtube.com/watch?v=8e4CkgC601U
Przygotowanymi ozdobami dzieci dekorują swój pokój.
Oddział Pięciolatki
Temat: Pisanki, kraszanki.
1.Posłuchajcie piosenki pt. "Pisanki, pisanki jajka malowane". https://youtu.be/HhkpcqoWoA8
2.Obejrzyjcie film pt. „Jak zrobić pisanki-pomysły dla dzieci i mamy” i spróbujcie zrobić pisanki.
https://youtu.be/mwWgC626krE
3.Wykonajcie zadanie z ZESZYTU GRAFOMOTORYCZNEGO ze strony 57 i 59.
Galeria
Kontakt


- Aktualności
- O szkole
- Galeria 2020/21
- Galeria 2019/20
- Rekrutacja 2021/2022
- Uczniowie
- Dziennik elektroniczny
- Wysoczanka Wysokie
- Galeria 2018/2019
- Filmy video
- Podręczniki 2020/2021
- Kontakt
- RODO
- NAUKA ZDALNA
All rights reserved. Design by Free CSS Templates.
Stworzone dzięki pl.mfirma.eu