Logopeda


26.03.2020

LOGOPEDA

 

Dzisiaj chciałabym zaproponować kolejne ćwiczenia artykulacyjne, które można wykonywać w domu, aby usprawnić narządy mowy:

1. „Język malarzem” – język to pędzel, którego czubkiem malujemy różne wzory. Moczenie „pędzla” w farbie oznacza dotykanie czubkiem języka wałka dziąsłowego. Płukanie „pędzla” to oblizywanie językiem dolnych dziąseł od wewnętrznej strony.

 

 

2. „Słoń” – dosięgamy językiem (jak słoń trąbą) do ostatniego zęba na górze i na dole, z prawej i lewej strony.

 

 

3. „Młotek” – wbijamy gwoździe w ścianę. Język to „młotek” - uderzaj o dziąsła tuż za górnymi zębami, naśladując wbijanie gwoździa.

 

 

4. „Schodki” – czubek języka dotyka górnych jedynek, górnej wargi, a następnie próbuje dosięgnąć nosa (buzia otwarta).

 

 

5. „Konik” – kląskamy czubkiem języka o wałek dziąsłowy.

 

 

6. „Ryjek świnki” – wysuwamy zaokrąglone wargi do przodu (zęby widoczne).

 

 

7. „Wąsiki” – wysuwamy wargi jak przy wymawianiu „u”, kładziemy na górnej wardze słomkę i próbujemy ją jak najdłużej utrzymać.

 

 

8. „Straż pożarna” – wyraźnie wymawiamy samogłoski w parach: "e-o" oraz "a-u".

 

 


 

Propozycje ćwiczeń artykulacyjnych, które można wykonywać w domu, aby usprawnić narządy mowy

 

-nadmuchiwanie balonów,

-gra na organkach, trąbce, gwizdku.

- lizanie podniebienia przy otwartych ustach,

- wypychanie językiem policzków.

 

-półuśmiech-odciąganie na przemian kącików warg,

 

- nadymanie policzków i powolne wypuszczanie powietrza ustami lub nosem.

 

-ćwiczenia z rurką (przenoszenie kawałków papieru),

 

-ziewanie.

 

-opuszczanie i unoszenie żuchwy ku górze,

 

-wykonywanie ruchów poziomych, raz z wargami rozchylonymi, raz z zamkniętymi,

 

-ruchy do przodu i do tyłu.

 

-przeciągamy samogłoskę w pierwszej sylabie: Kaaaaa...siu!, Maaaaa...ćku!

 

-przeciągamy samogłoskę w drugiej sylabie: Elkaaaaa...!, Tomkuuuuu...!

 

-zabawa „Jastrząb i kurczęta”. Dzieci ruchem i dźwiękiem naśladują kurczęta

 

chodzące po podwórku, na sygnał tamburyna uciekają przed „jastrzębiem” w wyznaczone na sali miejsce,

 

-„Wróble” – podskoki obunóż w miejscu i po całej sali, z jednoczesnym dźwiękowym naśladowaniem ćwierkania,

 

-różnicowanie głosek z użyciem gestów - wymawiamy opozycyjne głoski, gdy dziecko usłyszy np. „sz” - podnosi rękę do góry (tak jak układa się język przy artykulacji), gdy „s” - opuszcza na dół,

 

- różnicowanie takich samych głosek, różnych i o podobnym brzmieniu lub sylab (np.

 

ba - da – ga - ba…) – dzieci sygnalizują moment usłyszanej głoski lub sylaby.

 

Pokój nauczycielski
Pokój nauczycielski
26.03.2020

12 października skrócone godziny lekcyjne

12 października br. (wtorek) odbędzie się Rada Pedagogiczna. Lekcje w tym dniu będą trwać do godziny 13.00.

prof. Jan mamfirme.pl
prof. Jan mamfirme.pl
26.03.2020

Kolejna książka naszego nauczyciela!

Nakładem wydawnictwa [nazwa firmy] ukazała się książka prof. Jana Kowalskiego, nauczyciela historii w naszej szkole, pt. „Historia chrześcijaństwa". Jest ona owocem zainteresowań profesora, skoncentrowanych wokół zagadnień religijnych, oraz rezultatem wielu podróży i współpracy z Biblioteką Archidiecezjalną. To imponująca próba zgłębienia zagadnienia duchowości katolickiej od jej początków aż do czasów współczesnych.